Twój samochód » Czym jest pasek wielorowkowy?
Pasek typu wielorowkowego

Wiele osób zadaje sobie to wymienione w tytule pytanie. Być może również będziesz chciał dowiedzieć się informacji o tym jaką rolę pełnią paski wielorowkowe w samochodzie, oraz jakie są objawy ich wyeksploatowania.

Rola paska wielorowkowego w aucie

Pasek wielorowkowy to pas transmisyjny napędzający osprzęt silnika – alternator, sprężarkę klimatyzacji, pompę wspomagania (dla aut ze wspomaganiem hydraulicznym) oraz zależnie od konstrukcji, w niektórych wypadkach pompę wody. Paski wielorowkowe stosuje się jako alternatywne rozwiązanie dla pasków klinowych. Paski typu wielorowkowego poprzez swoją konstrukcję są nowocześniejszym i lepszym rozwiązaniem od tradycyjnych klinowych pasków dzięki zwiększonej powierzchni tarcia. Materiałem z którego są wykonane jest jest guma – a raczej jej syntetyczny odpowiednik oraz włókna poliestru lub inny typ zbrojenia. Cena zakupu paska transmisyjnego wielorowkowego nie jest wysoka, za to jego wymiana może być nieco kłopotliwa ponieważ wraz z samym paskiem zazwyczaj wymienia się łożyska znajdujące się na przekładniach pasowych, których wyeksploatowanie zasadniczo jest przyczyną uszkodzenia właśnie tego elementu.

Uszkodzony pasek typu wielorowkowego

Częstymi oznakami tego, że pasek wielorowkowy nadaje się do wymiany są wydobywające się spod maski silnika świsty i piski. Piszczenie paska może nabierać na sile przy naciśniętym pedale gazu. Dzieję się tak dlatego, że szybciej obracający się silnik generuje odpowiednio szybszy ruch przekładni, w których elementem transmisyjnym jest właśnie pasek (klinowy lub wielorowkowy).

Pasek wielorowkowy przy alternatorze

Pasek może piszczeć również z powodu swojego słabego naciągnięcia. Nie można tego ignorować, dlatego że zbyt luźno naciągnięty pasek wielorowkowy może zsunąć się z kół pasowych i ulec całkowitemu zerwaniu. Sprawny zmysł mechaników potrafi „na oko” ocenić prawidłowy naciąg paska klinowego (wielorowkowego), książkowo prawidłowym ugięciem jest 1 cm, jednak wartości te mogą różnić się od zaleceń danego producenta samochodu.

Pas transmisyjny – wieloklinowy lub wielorowkowy, który objawia swój koniec żywotności poprzez piszczenie i świstanie, lub co gorsza zgrzyty (świadczące o uszkodzeniu łożysk), powinien zostać niezwłocznie wymieniony. Długotrwała jazda wyeksploatowanym paskiem będącym bliskim swojego uszkodzenia i zerwania może być niebezpieczna i prowadzić do przykrych (często kosztownych) następstw. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w której pasek ten napędza pompę cieczy chłodzącej. W takim przypadku po zerwaniu paska transmisyjnego może dojść do zagotowania się chłodziwa i rozsadzenia układu chłodzącego, co z kolei doprowadzić może nawet do zatarcia silnika. W odpowiednio wysokich temperaturach olej silnikowy przestaje posiadać swoje właściwości i następuje zerwanie filmu olejowego a tym samym po bardzo szybkim czasie silnik zostaje zatarty.