Na temat olejów silnikowych urosło wiele mitów. Niektórzy kierowcy wybierają do swojego samochodu olej mineralny, który podobno lepiej sprawdza się w starszych autach. Nie jest to do końca prawda, wręcz używanie innego oleju niż ten, który przewidział producent silnika może w dłuższej perspektywie doprowadzić do jego uszkodzeń.
Rodzaj oleju, a stary silnik
Olej jest niezwykle ważny dla kondycji silnika. Współczesne oleje silnikowe zapewniają prawidłowe właściwości smarne nawet w ekstremalnych warunkach, niezależnie od tego czy są stosowane w nowych samochodach, czy w autach używanych. Olej silnikowy powinien być zawsze dobierany względem modelu samochodu i tego jakie są zalecenia producenta!

Dobry olej, niezależnie od tego czy mineralny, półsyntetyk, lub olej syntetyczny, będzie prawidłowo chronił układ smarny jednostki napędowej, jeśli został prawidłowo dobrany. I tyczy się to również starych samochodów z dużym przebiegiem.
Olej do silników benzynowych
Właściwy olej do silników napędzanych benzyną będzie miał nieco inne właściwości niż ten przeznaczony do aut z silnikiem diesla. Ale generalnie przyjmuje się zasadę: czym większa lepkość oleju, tym większa wytrzymałość. Pełen syntetyk lepiej radzi sobie z ochroną silnika zarówno w wysokich temperaturach, jak i podczas odpalania auta na sporym mrozie.
Nie tylko typ, ale też jakość oleju ma spore znaczenie. W starszych jednostkach jest to bardzo istotne. Auto używane przez wiele lat może mieć już nieco wytarte uszczelniacze pierścieni tłokowych przez co lepszy olej będzie zdecydowanie wskazany.
Olej do starego diesla
Auto z silnikiem wysokoprężnym potrzebuje oleju, który prócz silnika smaruje również turbinę. W samochodach z turbodoładowaniem powinniśmy zapewnić najlepszą ochronę silnika wybierając produkty wyższej lepkości. W silnikach tego typu, po odcięciu zapłonu turbina obraca się jeszcze dłuższy czas do pełnego wyhamowania. Gdy w układzie nie ma już odpowiedniego ciśnienia, turbosprężarka może „chodzić na sucho” przez co możliwe jest jej uszkodzenie. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że w grę wchodzą naprawdę wysokie temperatury oraz spore prędkości obrotowe ruchomych elementów.
Zadbaj o olej w swoim samochodzie
Bez względu na rodzaj paliwa jakim zasilany jest silnik Twojego samochodu, pamiętaj, że zastosowanie wysokiej klasy oleju sprawi, że jego silnik zyska lepszą ochronę. Zastosowanie oleju innego niż instrukcji pojazdu może nieść za sobą negatywne skutki. Silnik samochodu, nawet gdy jest to auto stare, najlepiej pracuje ze środkiem smarnym o właściwościach przewidzianych przez jego konstruktorów.
Właściwe oleje to takie, które rekomenduje producent – mając na myśli typ oleju, niekoniecznie jego markę. Może dojść do paradoksalnych sytuacji, w których to można będzie stwierdzić, iż to olej mineralny będzie lepszy od oleju syntetycznego, właśnie przez to jak zaprojektowany został układ smarny silnika.

Pamiętajmy też o wymianie oleju na czas! Prawidła mechaników starej daty mówią o tym aby wymieniać olej silnikowy po 10 tys km lub po roku czasu. Technologia produkcji olejów jest w dzisiejszych czasach niezwykle nowoczesna i mocno zmieniła się przez ostatnie lata, jednak praktyka pokazuje, że warto przestrzegać tych zasad. Specjalne oleje typu longlife nie sprawdzają się do eksploatacji przez dziesiątki tysięcy km. Nie tylko przez utratę właściwości jaki posiada dany olej, ale też przez nadmierne zapchanie filtrów oraz rozrzedzenie oleju, do którego może dojść w samochodach posiadających filtry cząstek stałych.
Istotnym elementem jest także bieżąca kontrola stanu oleju. Dobrze żeby stało się to stałym nawykiem kierowców samochodów, których silnik ma problem z wyciekami. Prawidłową ilość oleju wskaże nam miarka z bagnetem wchodzącym do miski olejowej. Odpowiedni poziom to ten mieszczący się między wskazaniami minimum – maksimum. Jeśli zaniedbamy ten aspekt, a z powodu spalania oleju przez silnik, lub jego utraty przez rozszczelnienie układu, poziom oleju spadnie do tego stopnia, że pompa nie będzie mogła go zassać – może dojść do przerwania filmu olejowego, czego skutkiem będzie zatarcie silnika.
Oleje, które powinniśmy stosować w starych autach to dokładnie takie same produkty, które zostały przewidziane przez konstruktorów silników na dzień ich nowości. Zużycie silnika, spalanie oleju, oraz przebieg samochodu nie mają tutaj nic do rzeczy.